Reuniunea Consiliului Național al Rectorilor (CNR) a avut loc la Târgu Mureș, în perioada 7 – 9 octombrie 2016, întâlnire programată din luna mai 2016. La întrunirea organizată de Universitatea de Medicină și Farmacie ”Târgu Mureș”, Universitatea ”Petru Maior” și Universitatea de Arte din Târgu Mureș au participat 70 de rectori ai universităților de stat și particulare din România printre care și cei cinci rectori ai universităților de stat din Iași, dar și ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice, prof.univ.dr. Mircea Dumitru, consilierul de stat Ligia Deca, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), prof.univ.dr. Iordan Petrescu, președintele Autorității Naționale pentru Calificări (ANC), prof.univ.dr. Tiberiu Dobrescu.

Principalele probleme dezbătute au fost:

  1. Consilierul de Stat Ligia Deca a prezentat stadiul proiectului „România Educată”, proiect național demarat de președintele României, Klaus Iohannis, în parteneriat cu Ministerul Educației și Consiliul Național al Rectorilor. Doamna Ligia Deca a trecut în revistă instrumentele de consultare folosite de la demararea proiectului (15 februarie 2016), evenimentele și dezbaterile, făcând precizarea că, în termen de două săptămâni, urmează o dezbatere regională pe această problemă la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași.
  2. O problemă foarte importantă adusă în discuție a fost cea a stadiului actual al procesului de clasificare al universităților din România, clasificare expirată în 2015, acum fiind în discuție stabilirea noilor criterii de clasificare.
  3. În privința procesului de evaluare a Școlilor Doctorale, Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, prof.univ.dr. Mircea Dumitru, a explicat cum s-a ajuns la soluția autorizațiilor provizorii acordate școlilor doctorale: „O altă soluţie în coridorul de timp pe care l-am avut la minister, decât aceea de a autoriza provizoriu şcolile doctorale, nu am putut găsi. (…) Sigur că vi se pare nedrept şi chiar este nedrept ca la şcoli doctorale cu tradiţie la universităţi din România şi la şcoli care acum se dezvoltă şi cresc foarte bine, este o nedreptate să spunem că «suntem doar provizoriu autorizaţi». (…) Sistemul nostru – şi aici răspunderea în principal revine Ministerului Educaţiei şi agenţiilor, şi mai puțin direct universităţilor – are multe restanţe. Suntem restanţi! Amânăm foarte mult luarea unor decizii importante. Ştim foarte bine, de ani buni înainte, care sunt scadenţele pentru anumite lucruri şi pierdem foarte mult timp, foarte multă energie, discutând modele, propunând aproape până la epuizare tot felul de soluţii, dar nu reuşim să facem pasul următor şi să rezolvăm ceea ce ne cere de obicei legea. Şcolile doctorale, de când ştiam de ele că trebuie să fie evaluate şi să fie acreditate? Din 2011 ştiam, şi acum suntem în octombrie 2016. Deci ştiam acest lucru, ştiam că va veni scadenţa”. Procesul de evaluare și acreditare a Școlilor Doctorale se va declanșa în perioada imediat următoare.S-a amintit și de legea prin care universităţile vor fi cele care vor decide acordarea şi retragerea titlului de doctor, care va intra în această săptămână la vot final în Senatul României.
  4. O altă noutate este legată de noile standarde minimale de acordare ale titlurilor de conferențiar și profesor de către Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU). Evaluarea noilor criterii se va finaliza până la sfârșitul anului, dar aceste criterii se vor aplica începând din anul universitar 2017-2018.
  5. A fost în discuție și stadiul noilor standarde specifice ARACIS: acestea sunt în dezbatere publică, universitățile își vor trimite punctele de vedere până la finele lunii octombrie, iar noile standarde de evaluare ARACIS vor fi folosite începând cu anul universitar viitor.
  6. S-a discutat și pe tema impactului pe care schimbările legislative – OUG 20/2016, Legea 85/2016 – le are asupra bugetului instituției de învățământ superior, despre stadiul actual al finanțării învățământului superior și metotdologia de finanțare pentru anul universitar 2016-2017.

În cadrul întâlnirilor dedicate consorțiilor universitare, rectorii universităților tradiționale de medicină s-au întâlnit separat, într-o ședință comună, exprimându-și punctele de vedere asupra problemelor specifice învățământului medical: rezidențiat, criterii ARACIS și standarde CNATDCU aplicate domeniului Sănătate etc.

Sinteza tuturor discuțiilor purtate în Consiliul Național al Rectorilor din România se va regăsi într-un comunicat pe care președintele acestui organism, prof.univ.dr. Sorin Cîmpeanu, îl va remite presei în aceste zile.

Prof.univ. dr. Viorel Scripcariu
Rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași