Vinerea trecută, pe 20 martie, prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, anunța mutarea întregii activități didactice în online – o soluție inedită, dar și o provocare pentru întreaga comunitate academică a UMF Iași, într-o perioadă de incertitudini și angoase: „Începând de luni, 23 martie, ne pregătim cu toți, cadre didactice și studenți, să ne desfășurăm activitatea în online, prin platforma educațională interactivă Microsoft Teams, astfel încât studenții să își poată desfășura în continuare pregătirea, evitând perturbarea gravă a calendarului universitar. Nu va fi ușor, orice ieșire din zona noastră de confort este neplăcută, însă situația ne-o impune. În această perioadă, în online este mai sigur!”.
A trecut o săptămână, timp în care apele s-au așezat suficient în online, atât pentru studenți, cât și pentru cadrele didactice, astfel încât am putut lua câteva reacții la cald, de la protagoniști. Concluziile? Trecând peste câteva sincope de comunicare, unele probleme tehnice și mici farse studențești, în online nu e chiar atât de rău. „De fapt, cel mai important test a fost cel al solidarității, al efortului colectiv de a trece granița într-un teritoriu necunoscut, un test pe care întreaga comunitate UMF-istă l-a trecut cu brio. Absolut toată lumea a înțeles că este momentul să ne reinventăm, să depășim obstacolele cu mult curaj și să nu ne lăsăm copleșiți de gândurile negre. Le mulțumesc tuturor!”, transmite prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași.
Vă invităm să citiți, în rândurile de mai jos, impresiile unor cadre didatice și studenți despre prima săptămână pe care au petrecut-o la UMF Iași exclusiv online. Ca bonus, vă oferim și un interviu cu ing. dr. Adrian Ciureanu, directorul Centrului de Comunicații din cadrul UMF Iași – departament care s-a ocupat de implementarea și gestionarea platformei online Microsoft Teams în cadrul instituției.
Ce gândesc studenții:
„Va depinde de fiecare în parte dacă va folosi această carantină pentru a se dezvolta sau a se plafona”
„Cu siguranță că toată această situație ne-a luat prin surprindere, dar este absolut fascinant să vedem cum întreaga lume se mobilizează pentru a reuși să facem față provocărilor. Am fost sceptică la început când mă gândeam cum vom reuși să parcurgem cursurile, dar când am folosit prima dată platforma mi-am dat seama că este foarte serios și că poate necesită chiar o seriozitate mai mare decât la facultate. Acum profesorii nu pot verifica dacă ești sau nu atent, ceea ce te responsabilizează și înțelegi că într-adevăr înveți pentru tine. Cursurile sunt interactive, iar platforma este ușor de accesat și foarte practică. Indiferent cât va mai dura această situație de criză, pot spune că nu-mi va întrerupe procesul de învățare. Va depinde de fiecare în parte dacă va folosi această carantină pentru a se dezvolta sau a se plafona” – Marina Spulber, AMG, anul II
„Eu unul mă așteptam ca tranziția să dureze pentru că mulți profesori nu sunt obișnuiți cu tehnologia. În primele zile am avut erori, nu din cauza profesorilor, ci datorită platformei (avea un număr limitat de planificări pe Teams), însă s-a rezolvat între timp. La unele materii, se vede clar că este o îmbunătățire, și pe viitor, după ce se termină cu pandemia, mi-aș dori să rămână în online, pentru că prezența este mult mai mare și se înțelege mult mai bine ca în sala de curs. Un alt avantaj este că poți participa la laboratoarele altor grupe și să repeți dacă vrei laboratorul din săptămâna respectivă. Înțelegi mai bine materia. Cea mai mare dificultate este conexiunea la internet, nu a studenților, ci a profesorilor. Dacă ei au o conexiune mai slabă, nu se înțelege nimic din curs. Un alt dezavantaj ar fi că nu toți colegii știu cum să oprească microfonul și se aud fel și fel de sunete ce deranjează cursul, dar acesta este doar un detaliu. Cu siguranță sunt multe avantaje ale folosirii Microsoft Teams pe care nu le-am descoperit încă, însă este doar o problemă de timp până ce le vom găsi pe toate.”, student în anul al II-lea, AMG
„A fost prima săptămână (din istoria Universității) în care întreaga activitate didactică s-a desfășurat online; chiar dacă simțim lipsa contactului direct cu colegii și profesorii noștri (interacțiunea umană neputând fi vreodată substituită), ne bucurăm că putem continua să învățăm ținând cont de contextul epidemiologic actual. Într-un timp relativ scurt, atât noi cât și cadrele didactice ne-am adaptat la un program informatic nou, cu provocările specifice; cred că vorbesc și în numele colegilor când afirm că noi apreciem enorm efortul tuturor de a se implica în formarea noastră, precum și mobilizarea echipei de conducere a Universității privind gestionarea acestei situații fără precedent, mai ales în această perioadă când sistemul medical este solicitat la maximum (sistem care este format din oameni, printre care și profesorii noștri, efortul lor fiind cu atât mai mare). Activitatea online ne permite să continuăm procesul didactic în ritmul stabilit la începutul semestrului, iar faptul că se desfășoară cu succes arată unitatea dintre noi, mai ales în aceste momente, ca parte din aceeași Comunitate Academică.” – Theodor Pantilimonescu, anul 5, Facultatea de Medicină
„Activitatea online în cadrul Universității noastre cred că a avut un efect benefic atât asupra cadrelor didactice cât și asupra studenților, fapt care este dovedit prin prezența mare și prin comunicarea activă dintre cadrul didactic și studenți. Personal, pe mine activitatea online m-a ajutat foarte mult să fiu la zi cu materia și stagiile.” – Alexandra Lazan, anul 3, Facultatea de Medicină.
„Decizia de a acționa rațional pentru a ne continua activitatea didactică este o sarcină care ne revine fiecăruia dintre noi, fără excepție. Suntem cu adevărat recunoscători tuturor membrilor comunității academice a UMF Iași pentru seriozitatea, devotamentul și dedicația de care au dat dovadă pentru a forma în continuare noi generații de viitori medici la Iași. Dincolo de soluția tehnică, o provocare pentru noi toți de a ne adapta la învățământul online, cadrele didactice cu care eu și colegii mei am interacționat în acest semestru s-au mobilizat exemplar, adaptându-se cerințelor de interacțiune la distanță, respectând integral orarul de desfășurare a activității didactice și asigurându-se că formarea noastră profesională are cât mai puțin de suferit din cauza crizei pe care o parcurgem. Azi, mai mult decât oricând, cred că învățăm adevărata valoare a lucrurilor din viață. Le mulțumim pentru tot ceea ce fac pentru noi atât ca medici, cât și în calitate de mentori. Munca și eforturile tuturor sunt apreciate și respectate. Suntem mândri să vă călcăm pe urme!” – Loredana Păun, anul 5, Facultatea de Medicină.
Prof. univ. dr. Radu Iliescu, prorector al UMF Iași, a mărturisit că este impresionat de colegii săi, care s-au mobilizat să învețe, într-un timp atât de scurt, aplicația care le permite să continue activitatea didactică online în această perioadă, dar și de atitudinea extraordinară a studenților. Folosindu-se de aplicația Microsoft Teams, prorectorul UMF Iași a realizat un sondaj cu o parte dintre studenții săi de la seria de limbă franceză. Iată câteva reacții ale acestora, preluate din chestionarul online:
Qu’est qui vous fait plaisir pour l’activite en ligne?
- L’avantage est de pouvoir étudier, même à distance, malgré les conditions liées à l’épidémie à laquelle nous faisons face.
- Les interactions entre le professeur et les élèves.
- Nous recevons les cours en plus des explications des prof comme si nous étions en amphithéâtre tout en restant a la maison pendant ce temps de confinement.
- C’est assez original d’avoir des cours en ligne, et ce qui est bien c’est qu’on puisse voir les diapos en même temps que le professeur.
Que’est-ce qui vous ennuie en ligne?
- Les problemes de connections et les fermetures soudaines de l’application.
- Les interactions avec les profs sont limitées. En petit groupe c’est excellent, par contre j’ai peur qu’en grand nombre cela puisse nous déranger car en pharmacologie la matière est compliquée et conséquente.
- Ne pas voir le professeur et ne pas être dans une vraie salle de cours.
- Pour les stages, c’est dommage qu’on ne puisse pas pratiquer avec des patients…. mais on connaît les raisons.
Și Amata Gautam, student în anul VI la Facultatea de Medicină Generală – linia de predare în limba engleză și președinte EMSA Iași (European Medical Students’ Association Iasi), a strâns reacții la cald de la colegii săi despre activitatea didactică online încă din prima zi:
- Good for us, until now! They respected the schedule with 1 exc-the surgical unit / No surgery for today
- It was a very good experience, it’s the first day so we’re still learning how to use the software, the online activity was effective, we could address also questions when we wanted to clarify some details.
- It was super nice. We had ppts and a lot of fun, at least until now. Frankly speaking, I find this way more cosy and comfy for everyone. Overall, I enjoyed it.
- Unfortunately, from 7h30 to 13h30 we didn’t have curs… we were standing for, but no prof came to make us our curs… finally the teacher texted us and told us that he didn’t find the links…. But it’s ok, we made a group of work with our promotion and we worked together, that was super nice! Tomorrow I’ll start at 7h30 with physiopathology, I hope she ‘ll come!
- We had problems today inviting people to chats, some classes were not scheduled in the calendar and then some people were not able to join the class as the didn’t get an invitation to join. And also the professors are having trouble sharing the PowerPoint presentations. It’s more technical errors that are the problem though. But for the hospital classes we haven’t had any, they were asking their colleagues at the hospital as they don’t know exactly how the classes work.
- So far so good for me and my colleagues.
- We had a class with 103 people and it went well.
- Our surgery professor (for the practical class) is very busy and she has no time to attend our classes. But this happened before online activity, because sometime she is in the OR.
- (My personal feedback – Amata Gautam) I couldn’t attend my gynecology lecture and lab yesterday as the whole system got kind of frozen, I believe, and no one was able at a point of time to add whosoever, so I was locked out of the lecture… and no answers from the hotline…
And another major issues, as you may know not all students are acting very maturely, hence some students are deleting some other students constantly during the online meetings.
Ce gândesc profesorii:
„La ȋnceput a fost negarea. Aşa cum este atȃt de simplu şi confortabil, toată lumea a spus ȋn cor: «noi să venim la facultate, nu se pune problema să stăm acasă»”
„Starea de aproape-război ȋn care ne aflăm de cȃteva săptămȃni, modificările majore care s-au derulat cu o viteză ameţitoare de la o zi la alta, sau chiar de la oră la oră, au condus la transformări esenţiale ȋn viaţa noastră profesională. Puşi ȋn faţă unei situaţii cu totul inedite, am ȋncercat să punem umărul, printr-un efort colectiv, la bunul mers al activităţilor didactice. Sincer, am experimentat toate stările posibile, toate scenariile unui moment atȃt de dificil.
Ce a ȋnsemnat asta?
La ȋnceput a fost negarea. Aşa cum este atȃt de simplu şi confortabil, toată lumea a spus ȋn cor: “noi continuăm să venim la facultate, nu se pune problema să stăm acasă”. Pasul următor a fost consternarea, frustrarea: “cum să fac, cȃnd am atȃtea lucruri de arătat, experimente de realizat, aplicaţii practice concepute…”. Au urmat discuţiile dintre cadrele didactice, ȋncurajările şi sprijinul conducerii facultăţii şi universităţii, aportul adus de către Centrul de comunicaţii. Explicaţii, discuţii, asistenţă, susţinere şi multe idei care au circulat ȋntre grupurile de cadre didactice sau ȋntre cadrele didactice şi studenţi ne-au condus la pasul următor: “se poate”.
Unde suntem acum?
După doar 3 zile ȋn care am acţionat efectiv ca o armată, disciplinat, inteligent şi conform orarului stabilit, putem să constatăm că imaginaţia, patriotismul, puterea de concentrare s-au unit ȋntr-un mănunchi numit Vocaţie şi am reuşit să derulăm on-line majoritatea activităţilor cu studenţii. Continuăm să-i ţinem aproape pe studenţi, oriunde ar fi, să ne ajutăm unii pe alţii şi să nu ne mai salutăm cu “la revedere” ci cu “multă sănătate”.
– prof. univ. dr. Anca Galaction, decanul Facultății de Bioinginerie Medicală
„Ne adaptăm din mers rapid”
„Eu vă scriu din cortul de triaj al pacienților, în pauza de lampa UV. Activitatea didactică s-a desfășurat conform programului și am interacționat cu studenții prin imagini scheme atât trimise, cât și share desktop – desenate de mine ori luate din material. Rețetele le-am trimis prin imagini și ei au trimis tot imagini; apoi leă discutăm toți. Îi nominalizez aproape pe toți într-un lp să participle la discuție și mi s-a întîmplat să constat de două ori că, deși când făceam prezența, erau toți, pe parcurs nu mai erau în fața laptopului. Whiteboard-ul funcționează foarte greu, la unele întâlniri ne-am mai auzit mai greu, a fost încetinită activitatea de conexiunea fiecăruia. Nu am lucrat încă cu Microsoft Forms. Ne adaptăm din mers rapid. Putere tuturor, sănătate și să trecem peste toate” – Aurelia Crețu, asist. dr. Departamentul de Farmacologie, rezident Pneumologie.
„Nu ai cum să nu recunoști strădania unui cadru medical care asistă (online) la lucrarea practică în timp ce conduce ca să ajungă la spital!”
Luni – curs de la 11.30. Anticipând că poate nu vom putea utiliza Microsoft Teams, am creat de dimineață grupuri pe WhatsApp cu toți studenții din serie. Ghidată fiind de ei am reușit să comunicăm pe Zoom, orele desfășurându-se normal în restul zilei.
Am fost impresionată de cât de repede s-au mobilizat studenții și cât de dornici au fost să facă ore. Inedită situație (!).În momentul acela am fost mândră de ei și m-am gândit că vor fi oameni de ispravă oriunde îi va purta viața. Și mi-am înțeles (încă o dată) propria misiune și responsabilitatea pe care o implică. Când s-a anunțat programul de voluntariat pentru studenți m-am bucurat pentru seriozitatea cu care ne-am ținut „de școală”, cu toată ariditatea farmacologiei, pentru că știam că vor fi (cât de cât) pregătiți pentru realitatea dură din spitale și din corturile de primire a pacienților.
Prima dată a fost puțin ciudat să vorbești (de unul singur) în fața unui ecran dar feed-back-ul verbal al studenților m-a ajutat să știu cum să modulez procesul de predare astfel încât să mă fac înțeleasă.
Mi-a plăcut mult creativitatea și spiritul de echipă al colegilor cu care am comunicat în permanență acestă perioadă (tot pe un grup de WhatsApp).
Au fost si câteva situații „particulare” – studenți care și-au cerut scuze în ultimile minute că nu mai pot participa la lucrarea practică pentru că sunt pe aeroport. Știindu-i șugubeți am crezut că sunt puși pe glume dar mi-au arătat (video) interiorul aeroportului Otopeni (vreo 3-4 studenți după cât am putut să-mi dau seama)…Zâmbesc când imi imaginez scena…
Uneori am văzut în background și încăperi de spital de unde asistentele medicale (aflate în prima linie) participau la ore.
Recunosc că mi s-a părut normal să înțeleg că doamnele asistente de la Spitalul de Infecțioase (studente la AMG) au absentat vreo 10 minute pentru că urmau să preia tura. Nu ai cum să nu recunoști strădania unui cadru medical care asistă (online) la lucrarea practică în timp ce conduce ca să ajungă la spital. Oamenii aceștia sunt în „fight-flight reaction” pe viu – noi îi facem să asocieze niște structuri chimice, cu niște receptori, cu niște efecte farmacodinamice și cu niște indicații…
Am simțit că fiecare facem cât și cum putem mai bine ca să străbatem împreună acestă criză.
Am speranța că acest timp petrecut în noi înșine (sună mai frumos decât termenul de izolare…) îl vom putea folosi ca o oportunitate să ne reașezăm valorile și că ne va face să ne bucurăm și să apreciem mai mult ceea ce avem. Să dăm valoarea adevărată acestui dar minunat numit VIAȚĂ.” – șef. lucr. Magda Cuciureanu, Disciplina de Farmacologie
Un sondaj desfășurat pe Facebook, realizat cu ajutorul aplicației Microsoft Teams, la care au participat 359 de studenți, a avut următoarele rezultate:
- 39,8% (143) dintre ei au răspuns că profesorul le-a stimulat curiozitatea pentru subiectul cursului
- 3% (238) au răspuns că profesorul a încurajat discuțiile și a fost gata să răspundă tuturor întrebărilor
- 6% au fost de acord că profesorul părea a fi entuziasmat și interesat pe tot parcursul cursului
- 53% au fost mulțumiți de calitatea imaginii și 46% de calitatea sunetului
_____________________________________________________________________________________
„Trecerea la învățământul online a fost receptată infinit mai bine decât s-a estimat”
Interviu cu dr. ing. Adrian Ciureanu, directorul Centrului de Comunicații din cadrul UMF Iași
News UMF Iași: De ce ați ales Microsoft Teams pentru activitatea didactică online?
Dr. ing. Adrian Ciureanu: Pentru o tranziţie cât mai facilă şi mai rapidă către predarea online. Microsoft Teams este „nepotul” lui Microsoft Lync, un software folosit în universitatea noastră din 2010, când a fost instalată Platforma de e-learning și care a fost utilizată în toţi aceşti ani mai ales în timpul videoconferinţelor specifice comisiilor de promovare a cadrelor didactice. Practic, cu Microsoft Lync, universitatea a recuperat din plin cei 30.000 de euro pe care i-a cheltuit pentru o Platformă de e-learning de aproape 1.5 milioane de euro numai din economia făcută cu transportul și cazarea membrilor comisiilor care au „ajuns” la Iaşi doar virtual. Așadar, a fost o alegere naturală, atât din punct de vedere tehnologic, cât şi financiar, fiindcă, tot din 2010 şi tot în virtutea parteneriatului făcut cu Microsoft pentru Platforma de e-learning, studenții și profesorii au acces gratuit la Office 365, inclusiv la Microsoft Teams.
Știu că întreaga echipă a Centrului de Comunicații a tras din greu pentru implementarea, într-un termen scurt, a desfășurării online a cursurilor și laboratoarelor. Puteți descrie etapa de început?
Am să pornesc de la rezultate fiindcă astea justifică efortul. Aşadar, din graficele făcute de server-ele Microsoft, acolo unde rulează Microsoft Teams, rezultă că, pe 17 martie 2020, erau 0 utilizatori, iar în 23 martie 2020, în prima zi de exploatare “în producţie”, erau peste 9.377 de utilizatori, în condițiile în care Universitatea noastră are aproximativ 8500 de studenţi “la zi” și aproximativ 800 de cadre didactice.
Efortul echipei a avut ca obiectiv un lucru esenţial: ca profesorii şi studenţii să nu facă nici cel mai mic efort “tehnologic”, ci doar să execute un banal “click” pe un simplu buton “Join” din Microsoft Calendar sau dintr-un email primit, astfel încît să se “conecteze” instantaneu unii cu alţii şi să înceapă lecţia. Este fix ceea ce s-a întâmplat din prima zi şi a produs multă satisfacţie printre utilizatori.
Pentru a ne atinge acest obiectiv, am hotărât împreună cu colegii mei din Centrul de Comunicaţii al Universităţii să împărţim echipa astfel: o primă echipă, condusă de Constantin Motriuc, împreună cu Claudiu Olteanu şi Alexandru Bîrsan, a învăţat Microsft Teams şi a scris cod în PowerShell, iar a doua echipă, condusă de Magda Răileanu, împreună cu Gabi Podea, Andrei Sofronie şi Mihaela Albert, a prelucrat atât fişierele primite de la cadrele didactice cu asignările pe grupe şi serii, cât şi fişierele specifice orarului formalizat, primite de la colegii mei de la Disciplina de Informatică, Cristina Dascălu, Mihaela Moscalu, Lucian Boiculese, Gabriel Dimitriu şi Adrian Doloca. Am enunţat numele lor fiindcă este natural să ştim cui trebuie să mulţumim pentru întregul succes şi pentru că, şi pe această cale, vreau să le mulţumesc din tot sufletul pentru tot efortul lor.
Totodată, vreau să muţumesc specialiştilor de la Maguay Bucureşti, care ne-au scos absolut colegial din două impasuri tehnologice majore, care ne-ar fi impiedicat să terminăm la timp.
În fapt, toată săptămâna 13-23 martie, cînd studenţii erau în vacanţă, am lucrat de la 8 dimineaţă până la 6 seara, cu un “top” în weekend care ne-a dus până la 11 noaptea.
Însă succesul se datorează şi receptivităţii cadrelor didactice din universitate, care au răspuns pozitiv “in corpore” la invitaţia conducerii şcolii de a participa la cel puţin una din cele 7 sesiuni de instruire prin Microsoft Teams, sesiuni care au avut loc în zilele de joi şi vineri şi la care au participat între 90 şi 155 de profesori/ședință. Astfel, în prima zi de utilizare, toţi erau în cunoştinţă de cauză, inclusiv studenţii care au fost anunţaţi de Ligile Studenţești cu privire la soluţia tehnologică care urma să fie folosită.
Cred că succesul cursurilor online în universitatea noastră se datorează şi experienţei acumulate în cei 9 ani de utilizare a Platformei de elearning. Faptul că în toţi aceşti ani s-au pus absenţe, note şi conţinut didactic pe platforma Microsoft a amplificat mult capacitatea de înţelegere şi rezolvare a problemelor ITC a întregii comunităţi academice, de la studenţi la staff-ul şcolii.
În esenţă, a fost un efort semnificativ al tututor UMF-iștilor, care au răspuns impecabil dorinţei fireşti a conducerii universităţii de a continua procesul didactic în condiţii cât mai apropiate de normalitate. Studenţii, cadrele didactice și personalul administrativ au înţeles perfect că trebuie să facem eforturi semnificative pentru a evita să pierdem un an de şcoală şi, implicit, un an din viaţa fiecăruia.
Cum a fost receptată această trecere bruscă la învățământ online de către studenți și cadre didactice? Bănuiesc că pentru cadrele didactice a fost mai dificil, decât pentru cei tineri.
Răspunsul la această întrebare este simplu: infinit mai bine decât s-a estimat. Asta fiindcă, pe de o parte, Microsoft Teams este suficient de “user friendly” şi nu necesită cunoştinţe aprofundate de tehnologie IT, iar, pe de altă parte, fiindcă a mers foarte bine din prima secundă, ceea ce a generat multă satisfacţie şi încredere. Am doi amici cam de aceeaşi vârstă cu mine care sunt profesori în şcoala noastră şi care mi-au dovedit că sunt aproape “anti-tehnologie” cu virulenţa specifică “anti-vacciniştilor”, dar care au înţeles două lucruri: în primul rând că nu este altă soluţie pentru a face şcoală cu studenţii, ceea ce i-a mobilizat să înveţe fix atâta tehnologie cât erau ei capabili, iar în al doilea rând că Microsoft Teams este uşor de gestionat astfel încât să nu descurajeze utilizatorul.
După prima săptămână, care au fost problemele principale?
Până astăzi nu au fost probleme ce n-au putut fi rezolvate, iar ele au gravitat în jurul neatenţiei şi a inconsistenţei fişierelor trimise. Nimic special şi complex.
Avem niște cifre, un procent – câți au participat?
Aşa cum am amintit anterior, până la sfârşitul primei zile (23 martie 2020), Microsoft Teams a fost utilizată de peste 9300 de studenţi şi profesori, a cuprins 2400 de canale şi 72.000 de mesaje text și peste 2900 de transmisii live timp de 12 ore. Cantitativ, aşa arată. Calitativ, ceea ce-i cu adevărat remarcabil, este că au fost peste 9000 de oameni care, în perfectă cunoştinţă de cauză, au făcut cvasi-perfect un lucru pentru care nu erau antrenaţi şi la care nu se aşteptau cu câteva săptămâni mai înainte. Da, abia asta este cu adevărat remarcabil. Și a fost posibil fiindcă absolut toţi au înţeles care este menirea şcolii şi ce aşteaptă de la ei conducerea Universităţii. Suplimentar, a fost probat că viziunea şi Platforma de e-learning instalată în 2010 au dat roade şi după 10 ani de perfectă funcţionare.
Cum fac față angajații Centrului de Comunicații? (trebuie să răspundă și la telefoane, să-și facă și treaba etc.)
Într-adevăr, singura mare complicaţie în viaţa Centrului de Comunicaţii a venit odată cu înfiinţarea “Call Center”-ului cerut de conducerea şcolii. Am înţeles, astfel, “pe propia piele”, de ce au fost desfiinţate “call center” – ele prin răspuns la telefon şi de ce ele au fost înlocuite de “message center”-uri apelabile prin chat. Într-adevăr, call center-ul a fost foarte util în prima zi, dar el va fi înlocuit prin “chat center” prin Microsoft Teams. Asta fiindcă, săptămâna aceasta a fost “horror”, cu mii de studenţi care voiau să afle parole prin telefon în loc trimită e-mail pe noc@umfiasi.ro aşa cum făcuseră atâţia ani de zile. În rest, a fost o stare de lucru intens, aşa cum este ea definită în “Moments of Greatness” de Robert E. Quinn ca fiind “the fundamental state of leadership” în care aşteptările şi dorinţele staff-ului te ţin într-o stare de alertă maximă în timpul căreia trebuie să livrezi rezultatele cerute în cel mai scurt timp. Toată activitatea din săptămâna aceasta a dovedit că ştim cum să ne îndeplinim misiunea. În plus, ce-i cel mai important, am dovedit că avem minte, voinţă şi caracter. Iar pentru toate astea, colegii mei din Centrul de Comunicaţii şi din toată Universitatea merită tot respectul, iar eu le sunt profund recunoscător.