UMF Iași – prima universitate din Europa Centrală și de Est care are acces la platforma educațională de sănătate din Franța

oct. 9, 2020 | @ Academic | 0 comentarii

UMF Iași va semna săptămâna viitoare un contract de parteneriat cu UNESS International pentru accesul la platforma educațională digitală franceză, care permite pregătirea intensă a studenților francofoni pentru testele computerizate naționale de clasificare (rezidențiatul francez). Semnarea contractului de parteneriat va avea loc marți, 13 octombrie 2020, de la ora 10:00, în clădirea Nicolae Leon a UMF Iași, în prezența reprezentanților Ambasadei Franței, Consulatului General al Franței la București, Ministerului Educației și Cercetării din România, Agenției Universitare a Francofoniei (AUF), Institutului Francez, Universităților din Iași și UNESS International. Ceremonie de semnare va fi urmată de o conferință de presă, care va fi difuzată în sistemul de videoconferință, permițând astfel accesul la informații presei naționale și internaționale.

De câțiva ani, studenții francofoni care doresc să susțină testele computerizate naționale de clasificare (ECNi) pentru a intra în ciclul 3 al studiilor medicale franceze (echivalentul rezidențiatului, în România) au solicitat accesul la mediul digital dedicat instruirii și pregătirii studenților de la facultățile de medicină franceze – la platforma SIDES (Système Informatisé Distribué d’Evaluation en Santé).  Universitatea de Medicină și Farmacie Grigore T. Popa din Iași, care se constituie, de câțiva ani, într-un adevărat pol al francofoniei, este prima instituție de învățământ superior medical din Europa Centrală și de Est care va oferi studenților săi oportunitatea de a avea acces la platforma educațională digitală globală (SIDES NG).

În Franța, examenul de intrare în internat se desfășoară online, din 2016, pe tablete, iar studenții de acolo se pregătesc intensiv pe platforma digitală SIDES, în care sunt prezentate diverse exemple de cazuri clinice, dosare medicale și subiecte de examen. Studenții francofoni de la UMF Iași – în special studenții francezi, interesați să-și continue studiile medicale în Franța și care au participat la ECNi, nu au avut șansa de a se antrena precum colegii lor francezi, astfel că nu au reușit să ocupe, în clasamentul general, poziții suficient de bune care să le permită alegerea specialităților dorite.  Datorită colaborării fructuoase inițiate anul trecut cu UNESS International – filială a Universității Digitale Francofone a Sănătății și a Sportului din Franța – UNESS.fr, mă bucur să anunț că UMF Iași va fi prima universitate din Europa Centrală și de Est care va semna săptămâna viitoare un contract de parteneriat pe baza căruia studenții noștri vor avea acces la acest sistem digital global, gândit pentru a permite modalități de învățare  complete”, a declarat prof. univ. dr. Viorel Scripcariu.

UNESS International, principalul organism academic de difuzare și valorizare a excelenței informatice în domeniul sănătății și inițiativă a comunității universitare franceze, a fost creat de GIP UNESS.fr (Universitatea Digitală Francofonă a Sănătății și a Sportului din Franța). Aceasta din urma reunește cele 41 universități de medicină din Franța, cu respectivele facultăți de medicină, farmacie, odontologie, moase și sport. Conținuturile sunt finanțate prin licențe acordate în mod majoritar subscriptorilor universitari din afara Franței. Materialul pedagogic pus la dispoziție constituie un suport pentru schimburile dintre universități și omologii din străinătate. Mediul informatic propus este cadrul ideal pentru stabilirea unor legături inedite, aglutinate în jurul cunoștințelor și a formarii profesionale.  Acest ecosistem informatic global este conceput de așa manieră încât să permită învățarea complet autonomă, sprijinindu-se pe conținuturile furnizate de către comunitatea universitara franceză, conținuturi de calitate, actualizate și evaluate în mod continuu, gratie unui sistem de calificare pe bază de steluțe.

Bucurie în rândul studenților francofoni

Alicia BIDAL, studentă la medicina generală anul IV: „UMF ne oferă șansa de a utiliza platforma SIDES, care este un instrument de învățare excelent. Dincolo de valoarea adăugată pe care o aduce pregătirii noastre medicale, va da încredere studenților care doresc să se pregătească pentru ECNi. SIDES ne oferă oportunități echivalente cu cele ale studenților francezi și ne permite să fim mai competitivi în clasamente și astfel să obținem posturi de specialitate mai attractive”.

Daphné BATONGA, studentă anul VI la anul în medicina general: „Platforma SIDES este un adevărat instrument educațional și ne poate oferi o imagine de ansamblu de desfășurare a ECNi. Mulți studenți din Franța o folosesc și cred că va fi un adevărat atu pentru formarea noastră și ne va permite să ne antrenăm nu numai pentru ECNi, ci și pentru sesiunile de examen”.

Marie HICKEL, student la medicina generală anul IV: „Sunt foarte fericit că voi putea avea acces la această platformă. Este un avantaj real pentru mine. Pe de o parte, pentru noi, studenții, pentru că vom avea ocazia să ne testăm abilitățile și, mai presus de toate, să ne adaptăm și să ne pregătim corect pentru ECNi. Pe de altă parte, sunt ușurat să constat că Franța începe să-și deschidă granițele și orizonturile datorită SIDES, oferind oportunități egale tuturor candidaților. În cele din urmă, aș dori să mulțumesc Universității noastre, care continuă să țină seama de nevoile studenților francofoni, dintre care majoritatea au ca obiectiv revenirea la practică în Franța. Sunt mândru că fac parte din UMF, care a fost un pionier în acest proces.”

Pauline LEFEVRE, studentă la medicina generală anul IV: „Pentru mine, România ne oferă o șansă incredibilă de a ne realiza visul de a deveni medici. Aici, datorită sprijinului profesorilor noștri, avem ocazia să ne perfecționăm practica. Pentru cei dintre noi care sunt dornici să se întoarcă în Franța pentru rezidențiat, accesul la platforma SIDES este decisiv și esențial pentru a putea participa la competiția ECN cu aceleași posibilități de antrenament ca și colegii noștri din Franța. Prin acest parteneriat și această finanțare, UMF ne susține pentru a ne oferi cele mai bune șanse de succes!”

Lockmane ZOURGUI, student la medicina generală anul IV: „Accesul la platforma SIDES este cu adevărat esențial pentru noi. Într-adevăr, succesul la ECNi necesită o pregătire constantă și riguroasă pentru a mobiliza continuu cunoștințele generate în cei 3 ani de externat. În România, suntem norocoși să avem o mulțime de pregătire practică, dar să nu fim suficient de pregătiți pentru competiția internatului. Datorită accesului la platformă, în cele din urmă ne vom putea pregăti pentru acest concurs în condiții mai bune”.

Jordan COMBET, student la medicina generală anul IV: „În România suntem norocoși să beneficiem de o pregătire practică foarte bună. Din păcate, în timpul competiției ECNi, majoritatea elevilor ajung să fie prost clasați nu pentru că pregătirea noastră nu ar fi bună, ci pentru că nu suntem absolut pregătiți pentru aceste teste. Studenții francezi se antrenează pentru această competiție încă de la sfârșitul celui de-al doilea an, motiv pentru care excelează și în testele ECN. Astăzi, UMF ne oferă posibilitatea de a ne pregăti pentru această competiție cu aceleași șanse ca studenții din Franța”.